"Grunnleggende forsvarssystem"

Uten beskyttelse av immunforsvaret ville livene våre være i konstant fare: Vi blir stadig utsatt for bakterier, virus, uansett om vi berører, puster eller inntar noe.

05.02.202113:11 Renate

Transport av stoffer, energi og informasjon er en forutsetning for at levende vesener kan koordinere og opprettholde deres komplekse metabolisme og andre livsprosesser.

Blod og lymfe transporterer mange stoffer (næringsstoffer, antistoffer, avfallsmaterialer, hormoner) og varme. Vann, der stoffene enten er oppløst eller bundet til bærermolekyler, fungerer som et transportmiddel. Vann er forutsetningen for liv og immunforsvaret, som beskytter systemet.

Immunsystemet (latinske immunis, urørt, fritt, rent ‘) er det biologiske forsvaret som forhindrer vevskader fra patogener. Patogen (gr. pathos - lide) - En sykdomsfremkallende organisme.

Kroppens eget forsvarssystem fjerner patogener og fremmede stoffer som har trengt gjennom kroppen og er også i stand til å ødelegge kroppens egne celler som har blitt defekte.

Typiske patogener er bakterier, sopp, virus, mykoplasma eller inverterater. Patogener er i stand til å forårsake sykdom eller skade verten, uansett om det er et dyr eller en plante.

Alle levende vesener har derfor beskyttende funksjoner.

Virveldyrene utviklet også et komplekst, tilpasningsdyktig, såkalt adaptivt immunforsvar som beskytter dem enda mer effektivt mot patogener.

Plante immunforsvaret ligner den medfødte immunforsvaret hos dyr.

Immunforsvaret

Det er to fundamentalt forskjellige mekanismer for immunforsvaret, avhengig av om dette er medfødt og derfor på en bestemt måte patogen-uspesifikk, eller om den er anskaffet og derfor patogen-spesifikk.

Det spesifikke eller adaptive immunforsvaret, tidligere også kjent som "ervervet immunsystem", utviklet fra det medfødte immunforsvaret i løpet av artutvikling (fylogenesen) hos virveldyr.

Det er preget av sin evne til å tilpasse seg nye eller endrede patogener, gjenkjenne spesifikke strukturer (antigener) til angriperen og spesifikt danne cellulære forsvarsmekanismer og molekylære antistoffer.

Det adaptive immunforsvaret erstatter ikke det medfødte, men fungerer med det. De forskjellige komponentene i immunsystemet er gjensidig avhengige. Den komplekse immunreaksjonen i kroppen er bare mulig gjennom en godt koordinert interaksjon av det medfødte og adaptive immunforsvaret.

Derfor beskriver ikke immunforsvaret et organ, men faktisk et system, et nettverk.

Kroppens mekaniske og biokjemiske barrierer og forsvarsmekanismer er den første forsvarslinjen mot patogener.

    - Hud - ytre lag som en barriere, talg, svette og normal flora som en brems på vekst for  patogene mikroorganismer

    - Slimhinne - bindings funksjon av slimet

    - Øyne - fjerning av tårer, det anti mikrobielle enzymet lysozym bekjemper

    - mikroorganismer

    - Luftveiene - bindings funksjonen til slimet, fjernings funksjonen til flimmerhår (cilia)

    - Munnhulen - anti mikrobielt enzym lysozym i spytt bekjemper mikroorganismer

    - Mage - Magesyre (som inneholder saltsyre) og protein nedbrytende enzymer

       ødelegger nesten alle bakterier og mikroorganismer

    - Tarm forsvar mot infeksjon ved tilstedeværelse av bakterier (tarmflora),

    - evakuerings funksjon gjennom konstant tømming og det såkalte tarm

    - assosierte immunsystemet og antibakterielle proteiner

    - Urinveier - evakuerings funksjon gjennom konstant urin spyling samt osmotiske

effekter av høy urea-konsentrasjon.

Forløp av en immunreaksjon

Hvis patogener overvinner de mekaniske barrierer som beskytter kroppen mot infeksjon, avhenger forløpet av immunreaksjonen av om den tidligere har hatt kontakt med dette spesielle patogener .

Hvorvidt en sykdom faktisk oppstår etter en infeksjon, avhenger av et komplekst samspill mellom immunforsvaret og den (ubudne) gjesten. Antall introduserte patogener og deres patogene egenskaper (virulens), så vel som tilstanden til immunsystemet til den aktuelle personen, spiller en rolle.

En nyfødts immunsystem er fortsatt umodent. Imidlertid mottar den IgN-antistoffer fra mødre via morkaken allerede før fødselen.

I mange pattedyr kan antistoffer ikke passere morkaken i det hele tatt; de absorberes deretter via den antistoffrike råmelken.

Den såkalte "nestbeskyttelsen" hjelper babyene de første månedene.

En endring er derfor nødvendig for et vellykket forsvar mot smittsomme stoffer. Koloniseringen av mikroorganismer utløser signaler for en forandring og trener immunforsvaret.

Med økende alder, rundt 60 år, øker folks følsomhet for sykdommer og andre lidelser igjen.

Dette skyldes hovedsakelig at dannelsen av B- og T-lymfocytter avtar med alderen. Dette kan være problematisk i tilfelle influensa infeksjoner, for eksempel fordi det dannes færre influensa spesifikke T-celler og en mindre, effektiv mengde antistoffer (såkalte lavere antistofftitere), enten det er etter en vaksinasjon eller etter en infeksjon. Immunosenescens påvirker medfødte og adaptive immunforsvar, men er ikke nødvendigvis avhengig av alderen selv. Videre er immuncellene mindre aktive generelt, noe som fører til en svekkelse av immunforsvaret, sammen med økt risiko for infeksjon og kreft. I tillegg øker det basale nivået av betennelse.

Forstyrrelser og sykdommer

Som med alle biologiske systemer, kan feil krype inn i immunforsvaret.

Immunsystemet kan miste evnen til å reagere hensiktsmessig på patogener eller kroppens egne celler: avhengig av årsaken til lidelsen, er immunresponsen enten for svak eller til og med fraværende, eller immunresponsen er for sterk og overdreven.

Cellene i immunsystemet kan også utløse ondartet kreft.

psykiske lidelser som depresjon, stress og angst også å ha en innflytelse på immunforsvaret

Hvis immunforsvaret er intakt, snakker man om immunkompetanse.

Immunforsvarsfunksjonen kan påvirkes positivt eller negativt på forskjellige måter.

Den enkleste styrken av det fysiske immunforsvaret eller det mentale immunforsvaret er å redusere alle "svekkende" faktorer, for eksempel

Skadelige faktorer

Bortsett fra aldring, er det andre faktorer som kan skade og redusere immunforsvarets funksjon. Disse inkluderer blant annet alvorlig helse forringelse på grunn av tidligere skader, som for eksempel

-  ved kroniske sykdommer,

-  medikamentell immunsuppresjon,

  • narkotikamisbruk (inkludert nikotin og alkohol),
  • underernæring og tilhørende mangel på vitaminer og spor elementer,
  • et usunt eller ubalansert kosthold,
  • absorpsjon av miljøgifter fra miljøet,
  • effekten av ioniserende stråling,
  • konstant stress,
  • for lite søvn,
  • mangel på trening og også overdreven trening
  • I sport, etter utmattende anstrengelse, er det en midlertidig svekkelse av immunfunksjonen, kjent som fenomenet «åpent vindu».
  • En kombinasjon av flere faktorer kan gi økt stress på immunforsvaret.

Psykologiske faktorer som stress påvirker også immunforsvaret.

- Stress fører til reduksjon av fysiologiske prosesser generelt, som krever mye energi, men som  ikke er nødvendig for kortvarig overlevelse. Dette inkluderer også immunforsvaret.

  • Den immunsuppressive effekten av stress er forårsaket av frigjøring av glukokortikoider (hos mennesker spesielt kortisol)
  • fra binyrebarken, som igjen utløses av adrenokortikotropin fra den fremre lappen av hypofysen, som igjen hemmer produksjonen av cytokiner.
  • Ved kronisk stress er det adaptive immunforsvaret begrenset, i sin beskyttende funksjon via T- og B-celler.

Hva kan du gjøre selv hver dag for et godt immunforsvar?

Søvn får immunforsvaret i gang disse 4 tipsene vil hjelpe å sovne

Lag et personlig ritual for leggetid.

- Et slikt ritual kan være å gjøre klærne klare for dagen fremover. Eller forestill deg hva du er takknemlig for, eller meditere.

Unngå mat som er vanskelig å fordøye før sengetid

  • Det skal være minst to timer mellom måltider og en god natts søvn.
  • Du bør også unngå snacks kort før du legger deg
  • Ikke drikk for mye om kvelden
  • Da må du forvente at blæren vil hindre planene dine når du sover gjennom natten. Sørg for at du drikker regelmessig hele dagen og reduserer væskeinntaket omtrent to timer før sengetid.
  • Bort med mobiltelefoner og annen elektronikk

For å kunne nyte livet ditt best mulig, anbefales følgende strategier mot stress, som enkelt kan integreres i hverdagen din.

  • Har du følelsen av at alt vokser over hodet på deg?
  • Det hjelper ofte å holde litt avstand for ikke å synke helt ned i stressende tanker.
  • Ta en kort spasertur i frisk luft. Eller møte venner for en kopp te.
  • Ta problemet ut av fokus i en periode. Så du får mer ro. Senere kan du ta en mer avslappet tilnærming til saken.

Konsentrer deg om det viktigste

Tanker som "Jeg kan aldri gjøre det" eller "Jeg er ikke god nok til det" røver kognitive ressurser og forårsaker stress. Derfor bør du prøve å forvise dem konsekvent fra hodet og konsentrere deg objektivt om oppgavene du får.

En effektiv strategi: hvis en slik tanke smyger seg inn i hjernen din,

  • tenk i stedet: “Stopp! Neste tanke ”. På denne måten kan du avvise (forvise) automatiserte tanker og fjerne minnestiene som er knyttet til dem.
  • Terapeutiske råd og komplementær medisin, for eksempel fra yoga, akupunktur og ernæring, er nåværende metoder for å takle stress og bør ha en positiv effekt på immunsystemets funksjoner.

Trening

Sport skaper ikke bare avstand fra hverdagen og øker din generelle tilfredshet og livskvalitet, det hjelper også å bryte ned hormoner som kortisol og adrenalin som frigjøres av stress. Trening i frisk luft gir også hjernen mer oksygen og gjør den mer effektiv.

Ta vare på livet ditt

Mennesker som gjør livet sitt variert, for eksempel gjennom, vennskap, jobb, sport og hobbyer, virker ofte mer balanserte enn mennesker som fokuserer på bare en ting på lang sikt. Tilbakeslag i ett område kan i de fleste tilfeller absorberes av suksesser i andre fasetter i livet og dermed ha mindre innvirkning på egenverdet.

Kan du lære deg optimisme?

Ingen er født med en positiv eller negativ holdning til livet.

Imidlertid valgte optimister på et tidspunkt å være ansvarlige for sine egne liv. De er ikke redd for å ta livet i egne hender og er ikke tilbøyelige til å skylde på andre.

Livsbekreftende mennesker ser ikke alt så sort og oppdager muligheter der andre bare mistenker problemer.

Du kan også ta kontroll over livet ditt og bli en optimist og godt humør. Vær god mot deg selv og stol på tanker som

-    Jeg er balansert, eller

  • Jeg kan gjøre det ,  i stedet for å pusse deg selv etter små feil.
  • Gjør en bevisst innsats for å se det positive i livet, i stedet for bare å se på det negative.

Følgende øvelse gir godt følelse og kan utføres nesten når som helst og hvor som helst:

Sett deg rett med ryggen i 90 graders vinkel.

For en start, konsentrer deg bare om pusten din i 2 til 3 minutter.

- Pust lett inn og ut.

- Pust litt dypere enn normalt, vær forsiktig så du ikke kramper.

- Når du inhalerer, forestill deg at frisk energi flyter gjennom kroppen din.

- Mens du puster ut, kan du forestille deg hvordan alt som undertrykker og irriterer deg, etterlater kroppen din med pusten.

   - Hvis andre tanker oppstår, ta tankene og følelsene tilbake til pusten.

Etter bare fem minutter, bør følelser være bedre enn før puste øvelsen.

Aromatiske oljer, lavendel, mandarin, grapefrukt eller geranium, hjelper for eksempel mot stress.

  • Drikk deretter en god kopp te laget av rosenblader eller brennesle, dette vil drive bort sinne og du kan slappe av.

Rosenblomster og nesler har en positiv effekt på immunforsvaret, reparerer, renser og vitaliserer immunforsvaret.

, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox