L

Kontakt oss

renate@prohelse.no

+47 415 07 835

Bruk kontaktskjema >

w

Fasting er en time out

En velsignelse for kropp og sjel, den legende avkall, fasting.

05.01.202017:07 Renate

Fasting er en time out, tarmsykdommer kan lindres og mangfoldet av bakterier i mikrobiomet kan styrkes. Fasting er en helbredende avkall og fordøyelseskanalen starter en raffinert renseprosess når du faster.

Begynnelsen er ofte krevende - men etter 2 uker med periodisk faste, utvikler organismen mindre sultfølelse.

Faste er avholdenhet eller nær avholdenhet fra mat i en periode. Fasten kan ha religiøs begrunnelse, og den kan inngå ved behandling av sykdom. Faste er også nødvendig ved noen helseundersøkelser, for eksempel måling av blodsukker eller triglyserider.

Periodisk faste blir også brukt som et kostholdsmessig prinsipp.

Ved total faste, der man bare får vann eller te, mineralstoffer og vitaminer, men ingen energitilførsel, vil det raskt bli store forandringer i kroppens metabolisme.

En utbredt form for mild periodisk faste er å bare spise i løpet av en åtte timers periode hver dag. En annen utbredt fastemetode er å ha en eller to dager i løpet av uka der ingen måltider inntas. Denne typen faste har et redusert energiinntak for personer som har behov for å gå ned i vekt.

Fastekurer ble tidligere brukt ved mange sykdommer. Selv om det er godt dokumentert at kroppen vil kunne klare en total faste i over en måned uten påviselige helseskader, bør total faste over lengre tid gjennomføres under kontroll av lege.

Fasting har et enormt helbredelsespotensial. 

Spesielt i kampen mot livsstilsykdommer som høyt blodtrykk, diabetes, overvekt eller irritabelt tarmsyndrom. I følge Professor Andreas Michalsen, lege i integrativ medisin, i Berlin.

Under faste fungerer et sofistikert reparasjons- og resirkuleringssystem som ivaretar kroppen.

Hvis du teller timene mellom måltidene i stedet for kaloriene, lever du ikke bare sunnere, men ser også ut til å være i stand til å gå ned i vekt effektivt og bærekraftig.

Hvis matforsyningen forsvinner, bruker kroppen først de raskt tilgjengelige energilagrene, spesielt sukkerlagrene i leveren. Når glykogenlagringen er oppbrukt, mobiliserer kroppen ytterligere reserver. Proteiner brukes nå midlertidig for å generere energi. En annen del av energien kommer fra fett lagret i fettceller.

Den resulterende "sultstressen" aktiverer gener og enzymer i nesten alle celler som brukes til å beskytte og reparere kroppens celler.

Rengjøringen av cellen blir aktiv, spesielt i matpausene og med større fysisk anstrengelse. Denne gjenvinningen er av celleavfallet - som i en søppelsekk - lukket av en membran. Hvis celler er spesielt hardt skadet, kan de deaktivere seg selv via apaptose

Jo eldre vi blir, jo større er søppelopphopningene i cellene. De kan bli en fare for kroppen - rester i hjernen mistenkes for å forårsake demens. Samtidig får de fleste sjelden grundig cellulær rensing.

Matpauser på tolv eller flere timer er sjeldne i dag. Mat er tilgjengelig når som helst og hvor som helst. Noen mennesker konsumerer noe opptil ti ganger om dagen, ofte tilfeldig og nesten ubevisst.

Ved første øyekast ser det ut til at den enorme matforsyningen er en suksess av moderne livsstil . En seier for menneskeheten over naturens uforutsigbarhet; ved andre øyekast gir den biologien vår et enormt problem. Fordi menneskekroppen fortsatt er innstilt på adferd, med mangel på mat eller overflødig mat. Å spise non-stop overvelder kroppen. Rengjøring av celler starter ikke lenger. Skadelige avfallsmaterialer akkumuleres. På lang sikt betyr det at vi eldes raskere og til og med blir syke oftere.

Lett sultstress aktiverer beskyttende reparasjonsgener i kroppen.

Personer med høyt blodtrykk, ofte på grunn av feilaktig ernæring vil ha fordel av faste. Også type 2-diabetes, smertefull leddbetennelse. Fasting har en merkbar effekt på tarmen og for betennelsesmessige tilstander som M. Crohns sykdom eller irritabelt tarmsyndrom. Hos mennesker med tarmslimhinne som er kronisk betent, forandrer symptomene seg ved å faste, ofte på en imponerende måte, ofte langt utover faste.

Intervall Fasting Metode 16: 8 kan enkelt integreres i hverdagen. Mange synes det er enklest å unngå frokost - og spiser bare noe mellom kl. 12 og kl. 20. Også referert til som

« time- restricted eating «.

Organismen/ kropp bruker måltidspauser for å fornye vev. Generelt sett, jo lenger måltidspausen er, desto bedre - fordi det gir cellene rengjøringstid, å gjøre jobben sin grundig.

Det er grunnen til at så mange dietter mislykkes. Hvordan gå ned i vekt gjennom timers avståelse - og forhindre den fryktede yo-yo-effekten. Kroppen gjenoppretter de brukte reservene relativt raskt etter en diett. Denne yo-yo-effekten er en arv da vi levde som "steinalderfolk" og er en naturlig drivkraft for å overleve.

Intermitterende faste er derimot en avkall og permanent livsendring. Det er bevis på at individer som begrenset daglige måltider sine, gikk ned i vekt merkbart og mer bærekraftig enn på et normalt kalorifattig kosthold.

Daglig intervallfaste etter 16:8-metoden er et alternativ til vanlige slankeprogrammer. I tillegg, med intervallfaste, tømmes sukkerlagrene i timene med avholdenhet, slik at fettforbrenningen starter. Leger i Integrativ Medisin fra Berlin Charite prøvde å finne ut om intervall faste kunne optimaliseres. Ved å skreddersy den til en persons individuelle biorytm.

Som regel har folk selv en god sans for hvordan deres interne klokke tikker. Men det er også blodprøver som kan brukes til å bestemme dette nøyaktig og for å planlegge fasten nøyaktig.

Uansett hvor du velger hvilken metode du bruker, er en ting tydelig: faste er mer enn ikke å spise - "det er en fordel for kropp og sjel.

Kanskje du vil prøve å endre spisevanene dine, fremme stoffskiftet og reparasjonsprogrammet, og de gode tarmbakteriene aktiveres samtidig. Tarmbakterier er vår "andre hjerne" vi ikke kan overleve uten dem. 

Kanskje det være lurt å starte din personlige fastekur med Arctic Matcha te
Alle teene våre har en positiv effekt på organismen og de vitale tarmbakteriene, og det er grunnen til at teen vår er patentbeskyttet.

Arctic PEAK POWER Matcha kvalitet

latinsk: Dioica  urtica / er et funksjonel kosthold, særlig for spesialiserte dietter, vegetarianere, idrettsfolk og menneske med nærings intoleranser . Peak Power har gode antibakterielle og antioksidante effekter, er rik på mineraler, aminosyrer, vitaminer, kalsium, jern og protein.

Arctic WILLOW TE Matcha kvalitet

latinsk: Epilobium angustifolium, har et bredt spekter av farmakologiske aktiviteter, som antioksidanter, antiinflammatorisk.

Arctic MEADOW TE Matcha kvalitet

latinsk : Filipendula / blomst / Redusert: overvekt, fedme, kroppsfett og livsstil-stress-syndrom,  leddsmerte, artritt, muskelsmerter, revmatisme, betennelse i nerver, styrker kapillær veggene og virker som en antioksidant.

Arctic Grønn Te Matcha kvalitet

latinsk : Filipendula og Epilobium / bare spire / Et utvalg av funksjonell ernæring er dette et fint malt pulver av ville arktiske planter.

Redusert: overvekt /kroppsfett og livsstil-stress syndrom.

Kontakt oss. Fyll ut beskjed / bestilling 

ARCTIC MATCHA er norsk kvalitet te
begrenst volum
høy kvalitet
fri for kunstige tilsetningsstoffer og aroma
kompetanse og rene råvarer
tid en viktig faktor til det er blitt et premium Arctic Matcha te
Arctic Matcha : Te er et håndverk, rent og naturlig.