L

Kontakt oss

renate@prohelse.no

+47 415 07 835

Bruk kontaktskjema >

w

Kanskje industriell mat gjør deg mett, men ikke sunn

Ferdige produkter og sukkervarer er populære blant mange forbrukere

29.12.201916:21 Renate

Hva er de negative effektene?

Hver person bærer rundt 500 typer tarmbakterier, rundt 40 billioner mikroorganismer. Forskere er ubestridte over at de påvirker helsen vår og sannsynligvis til og med humøret vårt.

Imidlertid kan mange faktorer forstyrre sammensetningen av tarmfloraen. For eksempel å ta antibiotika, betennelse i kroppen eller en ubalanse mellom bakterietypene. Medisinske og ernæringseksperter tilbyr ofte hjelp.

Hva skjer egentlig der?

Under hvilke omstendigheter er dette i det hele tatt nødvendig?

I følge teorien er behandlingene fornuftige - de har knapt blitt undersøkt.

Det de vet med sikkerhet er at varierte måltider sikrer et sunt utvalg av bakterier.

Spesielt når du har blitt vant til et ensidig kosthold med lite fiber, er det ofte en økning i skadelige mikrober; derimot, fortrenges nyttige bakterier og mangfoldet krymper.

Ferdige produkter er populære hos mange forbrukere.

De forårsaker ofte problemer for fordøyelsessystemet.

Enten sjokolade, iskrem, ferdige salater, takopulver, frosne retter eller hurtigmat.

Hvilke effekter har disse ingrediensene og produksjonstrinnene på fordøyelsen, tarmen og dermed på helsen vår?

En titt på ernærings informasjonen avslører at sterkt bearbeidede matvarer ofte inneholder mye fett og tilsatt sukker. Deres energi-tetthet er derfor usedvanlig høy; det betyr at de gir mye kalorier per gram sammenlignet med grønnsaker. Denne ernæring antyder at hyppig forbruk fremmer fedme og utvikling av sykdommer som Diabetes 2.

I tillegg spiser vi automatisk mer av ferdige måltider. For sammenlignet med en salat, et eple eller et stykke kjøtt, må vi ofte tygge disse produktene mindre. De kan sløyfes ganske raskt ned, ofte på siden av, mens de er på jobb eller foran TV-en.

Faktisk var forskerne i stand til å fastslå at mathastighet til industri-mat var målbart høyere enn for nylaget måltider. I tillegg fant testpersonene en lavere verdi i blodet til et appetitt dempende hormon kalt peptid YY. Konsentrasjonen av det sultfølelse kallende hormonet ghrelin var høyere enn i sammenligningsgruppen.

Eksperter mistenker at høyt bearbeidede produkter kan negativt endrer sammensetningen av tarmfloraen vår.

Men mange tilsetningsstoffer er også stadig mer kontroversielle. Noen av stoffene som tidligere er klassifisert som ufarlige, kan skade tarmene hvis de regelmessig konsumeres i store mengder. De beste undersøkte tilsetningsstoffene er:

Karboxsymetylcellulose ( E466 ) - forbedrer blandings egenskapene på is, dessert, bakervarer, kjøtt og fiskeprodukter. Vårt fordøyelsessystemet kan ikke bruker dem, og dette kan utløse betennelses reaksjoner i tykktarmen

Polysorbat ( E 433 ) fungerer som en stabilisator og hjelper til å binde fett og vann under emulgering. Forskere mistenker at dette stoffet reduserer det beskyttende laget av slim i tykktarmen. I dyreforsøk førte E 433 til endringer i mikrobiomet og økte inflammatoriske verdier.

Hvitt fargestoff av titanoksid ( E171) brukes til tabletter, tyggegummi, hvite sauser og glasurer. Dette mistenkes for å endre strukturen på tarmveggen og dermed utløse inflammatoriske prosesser og til og med fremme utvikling av autoimmune sykdommer og tykktarmskreft.

Søtstoffer som Saccarin E954, Aspartan E951, Sukralose E 955, Acesulfame-K E 950 endrer antagelig sammensetningen av tarmfloraen på en ugunstig måte.

Den kjemiske bisfenol A, som finnes i alle indre lag på drikkeflasker eller plastemballasje, endrer tarmfloraen. Bisfenol A har en lignende effekt som det kvinnelige kjønnshormonet østrogen. Det kan muligens forårsake infertilitet, erektiv dysfunksjon, overvekt, hjerte- og karsykdommer og diabetes 2.

Basert på alle disse funnene, anbefaler ernæringseksperter og medisinsk forskere å unngå høyt bearbeidede produkter så mye som mulig.

Sterkt bearbeidede matvarer inneholder mange ingredienser som ikke finnes i tradisjonelle kjøkken.

Dette inkluderer også kunstige smaker og tilsetningsstoffer, modifiserte råvarer som meieriprodukter eller hydrolyserte proteiner fra soyabønner eller annen proteinrik mat.

Herdet fett fra vegetabilske oljer og modifisert stivelse fra poteter eller korn. Ulike former for sukker er skjult bak navn som fruktose glukosesirup, maltodextrin og stivelse sirup.

Merkingssystemer som noen matprodusenter allerede bruker frivillig, sier ikke noe om graden av tilberedning og eventuelle problematiske tilsetningsstoffer. 

Et skånsomt kosthold hjelper bedre enn medisiner.

Hyppig bruk av smertestillende kan forstyrre sammensetningen av tarmfloraen.

All ferske tilbereder måltidene og rene ingredienser er det best, og du har den beste kontrollen over egen mat.

Og kanskje over tid vil du også få mer og mer glede av å gi matlaging mer oppmerksomhet.

Det er naturlige urteingredienser for nesten alle daglige gastrointestinale problemer. De støtter pålitelig fordøyelse og gir næring til tarmfloraen. 

industri-mat
kunstige smaker
Søtstoffer og kunstige tilsetningsstoffer
Årsaken til det er enkel, industri mat